Vier jaar na de snelheidsverlaging overdag naar 100 km/u vanwege stikstofuitstoot, overwegen de formerende partijen of ze weer gas kunnen geven op de Nederlandse snelwegen. PVV, VVD, NSC, en BBB hebben namelijk vragen gesteld aan de ministeries van I&W en LNV over de mogelijke terugkeer naar 130 km/u.
Waarom 130 km/u?
Destijds werd de snelheidsvermindering door premier Mark Rutte bestempeld als een "echte rotmaatregel", maar nodig om de woningbouw weer op gang te trekken door zogeheten stikstofruimte vrij te maken. De maatregel bood de broodnodige lucht voor nieuwe bouwprojecten.
Toch twijfelen experts nu aan de effectiviteit van deze aanpak. Volgens hoogleraar Wim de Vries van de Wageningen Universiteit heeft de snelheidsverlaging de stikstofuitstoot slechts met 0,2 procent verminderd, wat de natuur nauwelijks helpt.
130: hoe het begon
 Het is geen verrassing dat Stikstofminister Christianne van der Wal van de VVD aangeeft dat er geen ruimte is om de maximumsnelheid te verhogen, gezien de stikstofproblematiek nog altijd een heet hangijzer is.
De uitdaging blijft echter bestaan. Zou het verhogen van de snelheidslimiet opnieuw stikstofruimte opslokken, dan moeten op veel plaatsen aanvullende maatregelen getroffen worden. Dit lijkt "een onmogelijke exercitie" te zijn, aldus de ministeries.
De vraag is nu of de voordelen van de verhoging opwegen tegen de nadelen. In de kringen van BBB gelooft men dat sneller rijden mogelijk niet ten koste gaat van de landbouw en industrie, als er maar een nieuwe stikstofnormering komt. De VVD blijft hopen op een terugkeer naar 130 km/u zodra dit haalbaar is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties