NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS), ook wel bekend als de “Dutch Railways”, is de belangrijkste passagierstreinoperator in Nederland. Het bedrijf werd opgericht in 1938 en is een staatsbedrijf. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukste in de Europese Unie en het op twee na drukste ter wereld, na Zwitserland en Japan1. Hier zijn enkele belangrijke feiten over NS:

  • Oprichting en fusie: Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de twee grootste Nederlandse spoorwegmaatschappijen, de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS), onrendabel. Om faillissement te voorkomen, fuseerden ze in 1917 hun activiteiten. De staat kocht aandelen in beide bedrijven en in 1938 kocht de staat de resterende aandelen en fuseerde ze tot NS. Het bedrijf werd echter niet genationaliseerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd NS gedwongen door de Duitsers om spoorwegen naar het Westerbork-transitkamp aan te leggen en bijna honderdduizend Joden naar vernietigingskampen te vervoeren. Het enige stakingsmoment van NS tijdens de oorlog was tijdens de Nederlandse hongerwinter van 1944-45; NS besloot toen om niet te staken.
  • Huidige activiteiten: NS exploiteert dagelijks 4.800 geplande binnenlandse treinen, die 1,1 miljoen passagiers bedienen. Daarnaast biedt NS internationale treindiensten vanuit Nederland naar andere Europese bestemmingen en voert concessies uit op enkele buitenlandse spoorwegmarkten via haar dochteronderneming Abellio. Het spoorwegnetwerk wordt onderhouden door netwerkbeheerder ProRail, die in 2003 werd afgesplitst van NS. NS Cargo, de goederenvervoerder, fuseerde in 2000 met DB Cargo.
  • Financiële gegevens: In 2021 bedroeg de totale omzet van NS € 5.980 miljoen.