Ongeveer 35 minuten na het opstijgen moest een vliegtuig van Alaska Airlines gister gedwongen een noodlanding maken. De stalen vogel verloor namelijk een deel van zijn romp tijdens een vlucht naar Californië. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft daarom besloten alle 737 Max 9-vliegtuigen aan de grond te houden om inspecties uit te voeren.
Een passagier aan boord filmde het akelige incident. Op de beelden zie je een enorm gapend gat midden in het toestel. Mocht je al last hebben van vliegangst, kun je onderstaande video beter skippen:
   Lees ook
Nederlandse mevrouw wordt even hardhandig het vliegtuig uitgebonjourd
Vliegtuig valt uit de lucht bij gender reveal party (1 dode)
Update: FAA gaat Boeings inspecteren
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft besloten dat alle Boeing-737 Max 9 vliegtuigen een grondige inspectie moeten ondergaan. Dit besluit is een reactie op een recent incident waarbij een deel van de romp van een vliegtuig verloren ging na het opstijgen.
Het incident vond plaats bij de luchthaven van Portland. Na dit voorval heeft de FAA direct ingegrepen. De focus ligt nu op het inspecteren van deze specifieke vliegtuigserie.
Wereldwijde impact
Er zijn wereldwijd meer dan 170 toestellen van dit type in gebruik. De inspectie van elk toestel zal naar verwachting maximaal acht uur in beslag nemen. De FAA benadrukt het belang van deze inspecties voor iedereen die met een Boeing-737 Max 9 vliegt.
Boeing's lange geschiedenis
Sinds 1967 produceert Boeing de 737-serie, een van de meest succesvolle vliegtuigen voor middellange afstanden. Met meer dan 10.000 verkochte toestellen in verschillende types, is deze serie een bekend gezicht in de luchtvaart. Nederlandse maatschappijen zoals Air Holland, KLM, Martinair en Transavia zijn enkele van de vele klanten, hoewel KLM geen vliegtuigen van het nu betrokken type bezit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties