De teambaas van Mercedes heeft geen zin meer om naar zijn iconische Ferrari te moeten gluren.
De vermogende Toto Wolff (€580 miljoen naar schatting) neemt voorafgaand aan het nieuwe F1-seizoen afscheid van zijn iconische Ferrari F40. De auto werd origineel in Spanje geleverd en kreeg van Ferrari een echtheidscertificaat, wat betekent dat de carrosserie, motor en versnellingsbak matching numbers hebben. Tel daarbij op dat Wolff een control freak is die zijn F40 in topconditie hield (zelfs de leren etui voor onderhoudsboekjes is aanwezig) en we kunnen er gerust vanuit gaan dat hier de hoofdprijs voor gevraagd zal worden.
Waarom de Ferrari F40 een icoon is
De Ferrari F40 is een van de meest bijzondere auto's ooit gemaakt. Het is een symbool van Ferrari's race-erfenis en prestatiestamboom. De F40 werd ontworpen door Pininfarina en gebouwd door Ferrari in 1987 om de 40e verjaardag van het bedrijf te vieren. Het was het laatste model dat persoonlijk werd goedgekeurd door Enzo Ferrari voor zijn dood in 1988.
Het exterieur van de Ferrari F40 is onmiddellijk herkenbaar aan zijn strakke lijnen en hoekige carrosserie. Het lage profiel geeft hem een agressieve houding die synoniem is geworden voor supercars. De voorkant heeft drie grote luchtinlaten voor het koelen van de motor en de remmen, terwijl de achterkant een verstelbare spoiler heeft voor meer downforce op snelheid. De kenmerkende rode lak met zwarte afwerking draagt bij aan zijn klassieke uiterlijk, dat al vele malen is gekopieerd, maar nooit zo goed is gelukt als bij de originele F40.
Onder dat prachtige uiterlijk ligt een 2,9 liter twin-turbo V8-motor met 478 pk. Deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak die het vermogen via een sperdifferentieel naar de achterwielen stuurt. Zoals u zich kunt voorstellen, zorgt deze combinatie voor een opwindende rijervaring die weinig andere auto's kunnen evenaren - vooral wanneer u rekening houdt met zijn relatief lichte gewicht van slechts 1.160 kilogram.
Gezien al deze kenmerken, is het geen wonder waarom verzamelaars over de hele wereld de Ferrari F40 beschouwen als een van hun favoriete supercars aller tijden en waarom de prijzen zo hoog zijn gebleven, zelfs na meer dan 30 jaar sinds de release.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties