WhatsApp, de populaire chatapp met wereldwijd miljarden gebruikers, breekt met een eerdere belofte door binnenkort tóch advertenties te tonen.
Het gaat hierbij om reclames die verschijnen in het tabblad 'Updates', waar gebruikers statusberichten van vrienden kunnen bekijken — zoals foto's en video's die na 24 uur verdwijnen. In dit deel van de app zal binnenkort ook promotionele content van bedrijven te zien zijn.
De advertenties zullen niet zichtbaar zijn in persoonlijke of groepsgesprekken. Daarmee probeert WhatsApp een zekere grens te bewaken tussen privécommunicatie en commerciële inhoud.
Wanneer Nederlandse gebruikers de eerste advertenties kunnen verwachten, is op dit moment nog onbekend. Het moederbedrijf Meta laat in een officieel persbericht weten dat de invoering van advertenties wereldwijd zal plaatsvinden.
Meta benadrukt dat gebruikers geen gerichte advertenties hoeven te verwachten op basis van hun persoonlijke chats. Volgens het bedrijf worden de reclames niet gebaseerd op wat je in je chats schrijft. In plaats daarvan gebruikt WhatsApp algemene informatie om advertenties af te stemmen. Denk hierbij aan de taalinstelling van de gebruiker, het land waarin men woont en welke kanalen of accounts men volgt binnen de app.
Daarnaast stelt WhatsApp dat privacy nog steeds prioriteit heeft. Telefoonnummers worden volgens het bedrijf nooit gedeeld met adverteerders. Deze informatie blijft, net als chatinhoud, versleuteld en buiten bereik van commerciële partijen.
Dat WhatsApp nu toch kiest voor advertenties is opvallend. Al sinds de overname door Facebook (nu Meta) beloofde het platform reclamevrij te blijven. Die belofte wordt nu losgelaten. Voor veel gebruikers voelt dit als een principiële breuk met de oorspronkelijke visie van WhatsApp: een eenvoudige, veilige en advertentievrije manier van communiceren.
Toch lijkt Meta vastbesloten om het zakelijke potentieel van WhatsApp verder te benutten — ook als dat betekent dat eerdere beloftes worden herzien. Toch was dit te verwachten aangezien andere sociale media als Instagram, Snapchat, TikTok en Facebook al langer gebruik maken van advertenties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties