Wat zijn skinny bikes en waar koop je ze?

| door B. van Lanschot

Gisteren stemde een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor strengere regels rondom fatbikes, met als belangrijkste punten een minimumleeftijd van 14 jaar en een verplichte helm.

Nog geen dag later komen fabrikanten met een antwoord: de introductie van de ‘skinny bike’, een nieuwe fietsvariant die buiten de voorgestelde regels valt.

De nieuwe regels zijn bedoeld om fatbikes veiliger te maken, met specifieke aandacht voor de brede banden, het gewicht en het type zadel van deze fietsen. Om aan de nieuwe wetgeving te ontsnappen, zien fabrikanten kansen in het aanpassen van deze kenmerken.

Zo kun je nu de skinny bike kopen met dunnere banden, waardoor deze niet meer onder de fatbike-regels valt. Dit laat fabrikanten toe om hun producten op de markt te houden zonder dat de helmplicht of minimumleeftijd van toepassing is.

De mening dat de politiek met deze regels slechts een verschuiving van het probleem creëert, wordt gedeeld door Pieter van Beusekom van Phatfour. “Wij ontwerpen fietsen die mensen willen, en als de regels veranderen, veranderen wij mee. We zullen altijd manieren vinden om binnen de wettelijke grenzen te blijven," zegt hij tegen RTL Nieuws.

De stijgende populariteit van fatbikes heeft ook geleid tot een toename van ongevallen, met name onder jongeren. Dit is een van de redenen waarom de politiek aandringt op strengere regelgeving. Het probleem lijkt echter dieper te liggen dan alleen de fatbikes zelf; fabrikanten wijzen erop dat er eigenlijk een minimumleeftijd zou moeten gelden voor alle elektrische fietsen.

Verschillende fatbikefabrikanten, verenigd onder het convenant veilige-fatbikes.nl, zijn niet tegen maatregelen in het algemeen. Ze pleiten echter voor regelgeving die geldt voor álle elektrische fietsen, om zo juridische mazen in de wet te voorkomen.

Ze zien het als onvermijdelijk dat fabrikanten binnen de bestaande wetgeving blijven manoeuvreren, zolang er verschillen in de regelgeving zijn tussen verschillende soorten e-bikes.

De helmplicht is daarbij een punt van discussie. Terwijl de fabrikanten wel zien dat hoofdbescherming belangrijk kan zijn, vrezen ze dat een verplichting veel mensen zal ontmoedigen om de fiets te gebruiken. In plaats daarvan zouden zij liever zien dat een helm gestimuleerd, maar niet verplicht wordt.

Minister Barry Madlener heeft zich uitgesproken tegen de specifieke regels voor fatbikes. Hij betwijfelt of een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen houdbaar is.

Net als de fabrikanten pleit hij voor één set regels die op alle elektrische fietsen van toepassing is, om zo verwarring en ontduiking van de wet te voorkomen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen