Dit had vermoedelijk niemand zien aankomen voordat Poetin met zijn bakelieten tanks de grenzen van Oekraïne passeerde. Een accu van een elektrische auto thuis opladen is nu duurder dan een vergelijkbaar aantal kilometers rijden in een benzine- of dieselauto.
Volgens de ANWB kost 100 kilometer rijden met een middenklasse stekkerauto nu gemiddeld 16 euro bij thuisladen, terwijl het voor soortgelijke benzinewagens maar 15 euro kost. Een bittere pil voor de Tesla-fanatici met een eigen laadpaal op de oprit.
Explosie in prijs
Vorig jaar kostte het namelijk nog maar 5 euro om 100 km af te leggen per EV (thuisladen). De explosie van de energieprijzen zorgt ervoor dat de prijs van een kilowattuur (kWh) stroom van 0,25 euro naar 0,77 euro is geschoten, met een uitschieter naar 1,10 euro bij Vattenfall. Ondertussen is de benzineprijs, dankzij een aan accijnsverlaging, slechts een tiende duurder dan een jaar eerder.
Openbaar laden goedkoper
Een gemiddelde stekkerauto verbruikt per 100 kilometer een kleine 21 kWh. Bij de huidige stroomtarieven betaal je dan 16 euro. In een middenklasse benzineauto die 1 op 15 rijdt ben je 1 tot 3 euro goedkoper uit, afhankelijk van de benzinepomp. Hierdoor loont het om bij openbare laadpalen te laden, waar de energieprijzen voor langere tijd vastliggen. Daar betaal je ongeveer 0,36 euro per kWh. Iemand nog een benzineslurper?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties